Hva vet Internett om deg:

Skremt – men
ikke overrasket

17.04.2018 | Tekst og foto: Anne Grete Nordal

Torsdag 19. april samler Tekna et topptungt panel for å diskutere hva Internett vet om deg. Men hva vet arrangementslederne fra Tekna selv om hva som er lagret om dem på nettet? Vi har spurt Inge Harkestad (47) og Ida Margrethe Cotton Breivik (30).

Hverken Inge Harkestad eller Ida Margrethe Cotton Breivik fra Tekna blir overrasket når de sjekker hva Facebook har loggført om dem, men litt skremmende synes de det er, og de skulle gjerne visst mer om hvordan ulike selskaper finner frem til dem.

Tekna samler Bjørn Erik Thon fra Datatilsynet, Hans Christian Pretorius fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet, president i Tekna, Lise Lyngsnes Randeberg og Morten Goodwin fra senteret for kunstig intelligens ved Universitetet i Agder for å diskutere kjøp og salg av data fra private aktører, Facebook og Cambridge Analytica, identitetstyveri med mer torsdag 19. april.
Du kan følge direktesendingen fra paneldebatten torsdag 19. april kl 18-20.30 her: https://ikt.tekna.no/hva-vet-internett-egentlig-om-deg/

Vi utfordret arrangementslederne Inge Harkestad (47) og Ida Margrethe Cotton Breivik (30) fra Tekna til selv å finne ut hva Internett vet om dem. Det skulle vise seg ikke å bli så enkelt på stående fot. Aktørene/nettstedene du kan be om innsyn fra, har etter loven 30 dagers frist på å finne informasjonen og sende deg. Men her kan du lese hva Inge og Ida fant da de gjorde et raskt dypdykk i hva Facebook har samlet av informasjon om dem.

– Facebook oppgir ikke alt

Ifølge Inge Harkestad har Facebook tydeligvis fortsatt en vei å gå før de gir norske brukere full adgang til å vite hva de faktisk har lagret om oss. Da han gikk inn på Facebook-innstillingene sine og lastet ned det Facebook kaller «en kopi av dine Facebook-data», fant han ut at det lå langt mindre informasjon der enn hva Facebook selv hevder på nettsidene sine.

– I praksis fant jeg ikke ut stort mer enn det jeg kan finne ved å klikke litt rundt på mine egne Facebook-sider, sier han.

Nysgjerrig på hvordan de fant meg

– I den grad jeg fant noe interessant, var det ved å gå inn på Facebook-innstillingene og se på de såkalte annonsepreferansene mine. Der fant jeg blant annet at Facebook hadde logget 233 nettsteder og sider jeg har besøkt. Dessuten hadde 18 annonsører identifisert meg spesifikt som en kunde de ønsker å vise reklame til. Flertallet var selskaper jeg har eller har hatt et forhold til, for eksempel en bank jeg bruker, Netflix og lignende, men det var også selskaper som jeg er sikker på at jeg aldri har gitt personinformasjon. Likevel har de øyensynlig identifisert meg helt konkret som kunde. Jeg blir jo litt nysgjerrig på hvordan de har funnet frem til meg, og hva annet disse selskapene mener å vite om meg, sier Inge Harkestad.

Flertallet var selskaper jeg har eller har hatt et forhold til, men det var også selskaper som jeg er sikker på at jeg aldri har gitt personinformasjon.

Forståelig, men skremmende

Ida Margrethe Cotton Breivik sier at hun egentlig ikke er så overrasket over dataene Facebook har om henne, i og med at hun har vært en aktiv aktør på nettstedet med å skape, motta og dele informasjon. – At de har arkivert alle samtalelogger, hvilke filmer jeg har delt, hvilke gif’er og tegn jeg har brukt i meldinger, og hvilke bilder jeg har lastet opp – er egentlig forståelig, men også litt skremmende! Jeg har jo frivillig delt dette for målgruppen venner og kontakter.

Skremmende monopolposisjon

– Noe av det som overrasket meg er også at andre aktører har samarbeidet med Facebook om mine kontaktopplysninger. At IKEA har utvekslet informasjon med Facebook er kanskje ikke så rart, men mer en øyeåpner siden mine detaljer fra mitt IKEA Family-medlemskap, sannsynligvis er brukt for at både Facebook og IKEA kan tjene penger.
– I og med at Facebook er gratis å bruke, forstår jeg at de må hente inntekter fra annonsører. Da blir alles nettvaneinformasjon verdifull. I de siste årene har jeg skrudd på flere og flere restriksjoner for hvem som kan se/ikke kan se mine detaljer, innlegg og delinger, så jeg er kanskje ikke den Facebook tjener mest på lenger, sier Ida.
Hun synes medieviter Ida Aalen, som uttalte seg i et intervju med Aftenposten nylig, har et godt poeng når hun uttrykker bekymring for monopolposisjonen Facebook har. – At en privat aktør vet så mye om så mange mennesker bør gjøre oss vettskremte.

Vær mer bevisst

– Det beste en kan gjøre er nok å være mer bevisst – gå gjennom dine egne innstillinger og snakke med andre om sine oppsett. Ofte synes jeg det er lettere å prate om dette og bli klar over Facebooks innstillinger og policy når jeg gjør det sammen med noen, sier Ida Margrethe Cotton Breivik.

Trenger du mer informasjon om personvern, nettvett og digital dømmekraft, finner du mange gode råd på datatilsynet.no, NorSIS.no og dubestemmer.no

Se opptaket av debatten

Synes du dette er et interessant tema, kan du se opptak og oppsummering av debatten på https://ikt.tekna.no/hva-vet-internett-egentlig-om-deg/

Les også