Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Fire personer som står ved siden av hverandre

Fysikere: Fra venstre masterstudent i medisinsk fysikk, Mercy Victoria Kataike, masterstudent i kjernefysikk, Dorthea Gjestvang, studieveileder Grete Stavik-Døvle og masterstudent i computational physics, Joseph Knutson. Foto: Hilde Lynnebakken/ UiO

Mastervinneren i fysiske og kjemiske fag

Her er vinneren av studentenes kåring av beste masterprogram for fysiske og kjemiske fag: Fysikk, UiO, 2-årig masterprogram.

Studieveileder Grete Stavik-Døvle ved Fysisk institutt: Derfor er vi best:

1. Hvilke av studentenes vurderinger er dere mest fornøyd med? Gi eksempler på tiltak som kan ha bidratt til de vurderingene dere er mest fornøyd med.

 

– Vi er veldig glade for det gode skussmålet vi får på undervisning, og kanskje spesielt at studentene sier de faglig ansatte gjør undervisningen engasjerende.

Wanja Paulsen vedsiden av en grå maskin
Akselerator: Masterstudent Wanja Paulsen ved UiOs akselerator. Foto: Yngve Vogt/ Apollon.

Vi har etablert flere fellesarenaer for å diskutere god undervisning, og mange av underviserne våre har gjort en stor innsats for å gjøre undervisningen mer variert, med vekt på aktive læringsformer.

I samarbeid med UiOs Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi og vårt eget senter for framragende utdanning Center for Computing in Science Education, jobber vi hele tiden med å videreutvikle og forbedre utdanningene våre, basert på internasjonal kunnskap og forskning på egen undervisning.

2. Hvilke av studentenes vurderinger er dere minst fornøyd med? Gi eksempler på mulige tiltak som kan løfte vurderingene dere er minst fornøyd med.

– Det masterstudentene våre ønsker seg mer av i utdanningen sin er muligheter for å knytte kontakter i arbeidslivet. Her må vi kommunisere bedre med studentene om de arenaene som allerede finnes; som kursene vi tilbyr i samarbeid med Karrieresenteret, relevante sommerjobber og arbeidslivsdagen RealKarriere, hvor studentene har mulighet for å møte potensielle arbeidsgivere.

Realfag- og teknologi-studentene kommer dessuten til å få mulighet for internships som del av studiet.

Wojciech Miloch
Svalbard: Programrådsleder for Fysikk master ved UiO, Wojciech Miloch. Her ved Eiscat-radaren på Svalbard. Foto: Redant

3. På hvilken måte er masterprogrammet tilrettelagt for å bidra til samfunnets behov?

 

– Målsetningen vår er å utdanne studenter som ikke er låst til en bestemt arbeidsoppgave eller sektor. Noen spesialiseringer er yrkesrettede, som medisinsk fysiker, men mange jobber disse studentene skal ha i framtida finnes jo ikke ennå.

Vi forsøker å gi studentene metoder og ferdigheter de kan tilpasse til nye områder. Det gjelder programmering og bruk av dataverktøy. Men det aller viktigste de lærer er nok problemløsning og ikke minst det å kunne stille de spørsmålene som gjør at en kan finne løsninger.

Kandidatene våre kan bidra i en rekke ulike deler av samfunnet. Vi finner derfor fysikere i forskning og i konsulentbransjen, på sykehus og i finans, i legemiddelindustrien og hos datafirmaer.

fysiske og kjemiske fag

fysiske-og-kjemiske-fag