Hei, det ser ut som du bruker en utdatert nettleser. Vi anbefaler at du har siste versjon av nettleseren installert. Tekna.no støtter blant annet Edge, Firefox, Google Chrome, Safari og Opera. Dersom du ikke har mulighet til å oppdatere nettleseren til siste versjon, kan du laste ned andre nettlesere her: http://browsehappy.com
Hopp til innhold
Mann i modern møterom

Grønt punktum: I møterommet Dugg går den grønne prikken i Deloitte-logoen igjen i lampene.

Hjelper kunder å jobbe smart

Elias Moland (24) lurte på om han skulle bli flyveleder eller artist, men landet på sivilingeniør i industriell økonomi. Som fersk i Deloitte AS, fikk han tidlig stort ansvar i å hjelpe kundene med systemer som gjør at de kan jobbe smartere og mer effektivt.

Navn: Elias Moland
Alder: 24
Utdanning: 3-årig maskiningeniør + 2-årig master i industriell økonomi fra Universitetet i Stavanger.
Stilling: Konsulent
Arbeidssted: Deloitte AS

Bak en av de kanskje mest iøynefallende fasadene, med mangekantede hvite plater og vindusflater, i det nye Barcode-området i Oslo, finner vi Tekna-medlem Elias Moland (24). Her begynte sivilingeniøren i sin første faste jobb for litt over et halvt år siden, i Deloitte AS.

– Jeg husker godt den aller første arbeidsdagen. Da satt vi omlag 115 nyutdannede i Nordlys-salen i toppetasjen på hovedkontoret i Oslo, og ble ønsket velkommen, før vi skulle ta fatt på jobbene våre på ulike kontorer i Norge. Det var folk med ulike utdanninger som revisorer, advokater, økonomer og teknologer som meg selv. Jeg tror alle var like spente og forventningsfulle.

Søkte det som trigget

Elias Moland hadde jobben i boks allerede i november året før han var ferdig studert, i Deloitte Digital, en avdeling under Deloitte Technology som igjen hører til Deloitte Consulting. – Jeg ble dødsglad da jeg fikk meldingen om at jeg hadde fått jobben, nærmest helt i ekstase, og måtte ringe foreldrene mine med en gang.

Flygeleder eller artist

Da Elias Moland gikk på videregående var han innom mange forskjellige tanker om yrkesvalg.

– Jeg var blant annet i flytårnet på Torp – tenkte at flyveleder kunne være noe. Spilte i band, og lurte faktisk også på å bli artist. Samtidig var jeg nysgjerrig på hvordan maskiner fungerer, og opptatt av å kunne forbedre dem slik at de ble mer effektive, i alt fra vindmøller til kreftbehandlingsmaskiner på sykehus. Derfor ble det tre års maskiningeniørstudier ved Universitetet i Stavanger. Utenom studiene var jeg også med i et racerbilprosjekt. Etterhvert fant jeg ut at jeg ville jobbe mer med mennesker og ledelse. Derfor tok jeg master i industriell økonomi. I denne perioden ble jeg også studentkontakt i Tekna. Det var en kjempefin erfaring hvor jeg traff studenter fra ulike studiesteder, fikk medietrening og prøvd meg på ulike arenaer i Tekna-sammenheng.

Mann står og viser åpent kontorlandskap
Lyst interiør: Lyset faller inn fra mangekantede vinduer i den spesielle fasaden – her fra en av de sosiale sonene.

Rare caser i intervju

To år før endt skolegang begynte jobbjakten for Elias. – Jeg visste ikke helt hva jeg ville, og lette etter informasjon og prøvde å orientere meg om ulike selskaper for å finne ut hva jeg synes var interessant/som trigget meg, og søkte flere steder.

– Typisk under jobbintervjuer er at du ble blir servert ulike caser som du skal løse. Det kunne være de merkeligste oppgaver fra å finne ut hva et jetfly veier, estimere størrelsen på salg av ski i Stavanger til å finne ut hvor mange pianostemmere det finnes i Oslo. Hensikten er nok å se hvordan du løser en oppgave, om du er strukturert, og hvordan du resonnerer og tenker logisk.

Hos Deloitte opplevde Elias at det var mer avslappet.

– Jeg følte de var mer opptatt av hva jeg interesserte meg for enn at de skulle «grille» meg veldig. Han hadde ikke hatt noe etablert forhold til bedriften som sommerjobb eller lignende – noe han mener bare er et pluss fordi han har skaffet seg erfaringer fra andre deler av samfunnslivet enn der han er nå.

En rund glasskule med elektrisk utstyr
Eksperimenterer: Denne roboten følger ansiktsbevegelser.
Elias står blant planter i digitalavdelingen hos Deloitte
I Digital har mange sin egen plante.

Stor overgang

Elias legger ikke skjul på at det har vært en stor overgang fra student- til jobbtilværelsen med en bratt læringskurve. – Det er en veldig stor overgang fra å være student hvor du mer eller mindre bestemmer over tiden din selv, til jobbtilværelsen hvor du må være mye mer strukturert og må levere verdi.

– Det har vært et spennende og innholdsrikt første år. Før jeg begynte fikk jeg tildelt en fadder som kunne hjelpe meg med alt jeg måtte lure på av praktiske ting som hvor jeg skulle sitte, hvor kantina og møterommene var, arbeidstidsordninger og lignende. Da jeg startet fikk jeg også en coach, som fungerer som en slags mentor som jeg skal forholde meg til minst fire ganger i året og som hjelper meg å sette karrieremål. Dette samordnes igjen med prosjektlederne på de ulike prosjektene jeg er med i.

Moland står ved glasskule og snakke med kollegaer
Lekent: Digital-avdelingen bryter helt med hvordan det er i de andre avdelingene i Deloitte.

Ingen faste plasser

Det er «free seating» på jobben. Når Elias kommer om morgenen må han finne seg en plass, og når han går, må han rydde pulten og putte tingene sine i en egen skuff. Som konsulent veksler dagene mellom å sitte ute hos kundene og på hovedkontoret.

– Jeg jobber med kunderelasjoner, fanger inn deres behov og hva de har lyst til å få til overfor sine kunder. Det kan for eksempel dreie seg om å lage digitale strategier, programmere og designe løsninger og systemer som gjør at kundene jobber mer effektivt. Noe av det mest positive han opplever er det å jobbe i sammensatte team på tvers i Deloitte med folk med andre utdanninger. – Det er veldig interessant og lærerikt.

Elias Moland synes han har fått mye ansvar tidlig. – Fra å være student til å sitte med en finansdirektør eller en annen person med ansvarsfull tittel og med mye erfaring, og forklare hvorfor løsningen du presenterer er god, er ganske utfordrende.

Om utdanningen har vært relevant i forhold til jobben nå, sier han at om han skulle ønske seg noe han burde lært mer om under utdanningen, måtte det vært mer IT-kompetanse.

– Jeg synes vi hadde altfor lite programmering og datafaglig kunnskap, sier han.