Privat rådgivning:

Eiendom gir
mest hodebry

01.05.2018 | Tekst og foto: Anne Grete Nordal

Spørsmål knyttet til fast eiendom topper henvendelsene til privatrettslig rådgiving i Tekna.

Advokat Arne Frønes og Ali Ahmed svarer Tekna-medlemmer på spørsmål innen privatrett.

Les også: Fra fortvilelse til glede på vakttelefonen
Les også: Ikke la deg kneble!

Mer enn 40 prosent av sakene som kommer inn til Teknas privatrettslige rådgivningstjeneste dreier seg om spørsmål knyttet til fast eiendom.

Tekna-medlemmer spør om det meste innen privatrett. Alt fra forhold knyttet til arv, eiendom, husleie, samlivsbrudd, forsikring, bilskader eller for eksempel etablering av egen bedrift.

– Det desidert største antall henvendelser innen privatrett dreier seg likevel om fast eiendom, sier advokat Arne Frønes. Han har svart Tekna-medlemmer på spørsmål innen privatrett siden foreningen lanserte tilbudet i 2011. Av totalt 1592 henvendelser om privatrettslige saker i 2017 dreide 645 seg om fast eiendom.

– Typiske spørsmål dreier seg om reklamasjoner og mangler ved kjøp og salg av eiendom. Er det de har kjøpt i samsvar med kontrakten? Vi har hatt saker hvor kjøper mener det mangler en bod, at oppgitte kvadratmeterstørrelse ikke er riktig, at det er lekkasjer og fukt det ikke er opplyst om, at baderom er påstått pusset opp, mens det viser seg bare å være kosmetiske endringer som er gjort.

Andre saker knyttet til eiendom er typisk om eiendomsgrenser, naboforhold, adkomst og trær. – Vi får også spørsmål om båtfeste, flytebrygger, og leieretter og problematikk omkring festeavgift.

Studenter spør om husleie

– Typisk for vår, sommer og høst er mange henvendelser fra studenter om husleiekontrakter. Hvis du først underskriver en kontrakt, kan du være bundet av den i ett år eller i flere år. Her er det mange varianter. Vårt råd til studenter er: Vær våken når du inngår kontrakt – de er ikke alltid lette å fri seg fra.
Advokat Arne Frønes og advokatfullmektig Ali Ahmed, som begge svarer på privatrettslige henvendelser, opplyser at de fleste får svar på spørsmålene sine i løpet av en dag eller to, men at det selvfølgelig er noen saker som krever mer undersøkelsen og tar noe lenger tid.

– Folk virker fornøyd uansett om vi svarer «Her har du ikke noen sak» eller ikke. Det viktigste er å få en god avklaring på om saken er noe å forfølge videre.

– Og meldinger som dette fra medlemmer, er jo veldig hyggelig å få, sier de to:
Kjære Tekna. Først og fremst, takk for at dere finnes, og for at en av de medlemsfordelene dere gir meg er privatrettslig juridisk hjelp. Jeg trodde aldri jeg skulle ha behov for dette, men der tok jeg grådig feil.

Epost om privatrett sendes til: privatrett@tekna.no

Les også